Viimeisten 10–15 vuoden aikana erilaiset korkealujuusteräkset ovat huomattavassa määrin korvanneet perinteisen teräksen ja muut metallit ajoneuvovalmistuksessa. Lisäksi kevyiden materiaalien kuten alumiinin ja komposiittimateriaalien käyttö on selkeästi lisääntynyt.
Kaikissa moderneissa autoissa on havaittavissa korkealujuuksisista materiaaleista rakennettuja alueita sellaisten materiaalien rinnalla, jotka on suunniteltu vastaanottamaan törmäysvoima ja suojaamaan ajoneuvon matkustajia.
Korkealujuuksisten terästen käytön ansiosta voidaan käyttää ohuempia pintapeltejä ja näin vähentää auton painoa tinkimättä korkeista törmäysturvallisuusvaatimuksista.
Toinen muutos on tapahtunut tavassa, jolla autojen korit rakennetaan, uusien materiaalien takia autoissa käytetään vähemmän pistehitsausta, mutta enemmän liimausta ja niittausta. Tämä muutos vaikuttaa uusiin tapoihin korjata autoja, kuten liimojen ja niittien yhdistelmien lisääntyneeseen käyttöön.
Näiden muutosten takia uusien autojen korjauksessa on käytettävä uusia tapoja:
Korkealujuuksiset teräkset reagoivat herkemmin lämpökuormitukseen ja pintapeltien ohentuminen vaatii tarkempien hiontamenetelmien ja karkeusien käyttöä, jotta rakenteellista kokonaisuutta ei vaaranneta.
Korikorjaamassa hiontatyöt jakautuvat useaan eri alueeseen:
Epoksimetallikitti korvaa perinteiset tinajuotosprosessin nykyaikaisilla matalaa lämpötilaa käyttävillä hitsausmenetelmillä ja korjaa vahvassa teräksessä, galvanoidussa teräksessä ja alumiinimateriaaleissa olevia syviä lommoja.
Laaja valikoima tuulilasin, sivu- ja takaikkunoiden kiinnitykseen tarkoitettuja, yksikomponenttisia polyuretaaniliimoja. Liimoja on saatavilla eri kokoisissa foliopakkauksissa ja patruunassa ja ne on helppo pursottaa. Kolme erilaista liimaa, joiden kovettumisajat ovat yksi, kolme tai kahdeksan tuntia.
3M tarjoaa laajan valikoiman tiivistysratkaisuja auton korin saumojen tiivistystykseen – joilla voidaan tuottaa alkuperäisen sauman ulkonäkö. Oli kyseessä perinteiset polyuretaanitiivisteet, märkää märälle hybridi tiivisteet tai ruiskutettavat saumatiivisteet, 3M:n valikoimasta löydät useita vaihtoehtoja.
Kun pintaosien kiinnityksessä hitsaus ei ole mahdollista tai se ei sovellu kohteeseen, 3M Panel Bonding koriliima on ratkaisu.
Jos tarvitset todella lujaa rakenteellista liimaa kiinnittämiseen, 3M Impact Resistant Adhesive on tuote iskunkestävään rakenneliimaukseen. Useat AOEM valmistajat suosivat sitä, koska se pystyy vastaanottamaan törmäysvoimia. Tätä liimaa voidaan käyttää myös rakenteellisiin osiin.
3M™ Accuspray™ HGP -painesäiliöruisku ja PPS™-painesäiliöt on suunniteltu korkean viskositeetin pinnoitteille, kuten esim. kiveniskumassoille, alustamassoille, ruiskumuoville.
HGP ruiskulla on mahdollisuus säätää pinnoitteen paksuutta ja pintakuvion karkeutta. Ruisku on helppo puhdistaa mikä säästää työhön kuluvaa aikaa. Accuspray™-ruisku ja suuttinpäät mahdollistavat erilaisten pintakuvioiden luomisen vastaamaan alkuperäispintoja.
Alati kehittyviä materiaaleja käytetään autojen rakennukseen, ja alkuperäisosien valmistajat suosivat ruostesuojauksessa koteloainetta.
Kullanruskeat ja läpinäkyvät 3M™-koteloaineet ovat helppo ja tehokas tapa varmistaa ruostesuojaus, yksi autokorikorjauksen tärkeimmistä osa-alueista.