Kun idea tai projekti edellyttää huolellista harkintaa, SWOT-analyysi auttaa määrittämään ajatuksen edut ja haitat. SWOT tulee sanoista Strengths (vahvuudet), Weaknesses (heikkoudet), Opportunities (mahdollisuudet) ja Threats (uhat). Jokainen kategoria tarjoaa mahdollisuuksia analysoitavan kohteen selkeään ja objektiiviseen tarkasteluun.
SWOT-analyysia voi hyödyntää melkein mihin tahansa tarkoitukseen: liiketoimintasuunnitelman tai projektin laatimiseen, idean testaamiseen tai jopa työnhakijan valintaan – ja sen avulla yksittäiset henkilöt tai pienet tiimit voivat löytää uusia näkökulmia ja tehdä harkittuja päätöksiä. Pääset alkuun seuraamalla ohjeitamme tai luomalla omiin tarpeisiisi soveltuvan version.
Valitse analysoitava aihe. Ota esille kirjoitustarvikkeita ja jaa aihe neljään kategoriaan: vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Kirjoita ne otsikoiksi jokaisen kirjoitusalustan yläreunaan.
Pohtikaa vahvuuksia. Mitä etuja asia tarjoaa?
Pohtikaa heikkouksia. Mitä heikkouksia asialla on?
Pohtikaa mahdollisuuksia. Mitä mahdollisuuksia parantamiseen tai edelleen kehittämiseen asialla on?
Pohtikaa uhkia.
Mitä riskejä tai mahdollisia ongelmia asiaan liittyy? Kun olet valmis, sinulla on neljä listaa, jotka havainnollistavat sitä, onko analysoitava asia lupaava vai riskialtis vaihtoehto. Saatat huomata, että päätös on jo tehty.
Haluan vastaanottaa Post-it®-brändin uutisia ja muuta hyödyllistä tietoa.