All Post-it® Super Sticky Notes are now made with plant-based adhesive (67% plant-based adhesive).

HISTORIA

Tietoja Post-it® Brandista

Post-it® Brand on auttanut ihmisiä työskentelemään ja viestimään tehokkaammin ja ilmaisemaan itseään luovilla tavoilla jo yli 40 vuoden ajan.

  • Vaikka tuotteista onkin tullut yleismaailmallisia, niiden alkuvaiheisiin liittyi paljon epävarmuutta. Jälkeenpäin katsottuna keltaisen Canary Yellow™ ilmiön syntyvaiheista voi lukea arvokkaan opetuksen: sitkeys voi olla aivan yhtä tärkeää kuin inspiraatio, kun kyseessä on idean muuttaminen todellisuudeksi.

NÄIN KAIKKI ALKOI:

  • Havainnosta...

    3M-yhtiön tutkija Spencer Silver työskenteli laboratoriossa liima-aineiden parissa. Tässä yhteydessä hän löysi mielenkiintoisen asian: liiman, joka kiinnittyi pintoihin kevyesti, mutta ei tiukasti.

    "Työhöni tutkijana kuului uusien liima-aineiden kehittäminen, mutta

tuohon aikaan tavoitteenamme oli kehittää aiempaa vahvempia ja kestävämpiä liimoja", kertoo Silver. "Löytämäni aine ei ollut lainkaan sellainen."

  • Silverin löytöä kutsutaan mikropartikkeleiksi, ja niiden ominaisuuksiin kuuluu sekä tarttuvuus että irrotettavuus, mikä mahdollistaa toisiinsa kiinnitettyjen pintojen erottamisen helposti toisistaan.

  • Preaching the Gospel

    Sanan levittäminen

    Vuosien ajan Silver yritti turhaan löytää käyttöä keksinnölleen. Se ei kuitenkaan estänyt häntä kehumasta sitä kollegoilleen.

    "Minua alettiin kutsua Herra Itsepintaiseksi, koska en suostunut luovuttamaan.

    " Samaan aikaan Art Fry, toinen 3M-yhtiön tutkija, oli turhautunut omaan ongelmaansa. Hän lauloi kirkkokuorossa, joka harjoitteli joka keskiviikko, ja aina harjoituspäivänä hänellä oli tapana merkitä tulevassa jumalanpalveluksessa laulettavat virret virsikirjaansa pienillä paperinpaloilla. Sunnuntaihin mennessä kaikki merkit olivat pudonneet virsikirjan välistä.

    Hän olisi tarvinnut kirjanmerkin, joka pysyisi kiinni kirjan sivuissa vahingoittamatta niitä.

  • Oivallus!

    Hänen mieleensä juolahti Silverin mikropartikkeleita käsittelevä seminaari, johon hän oli osallistunut, ja tätä hetkeä hän kuvailee sanalla "Heureka!". "Sellainen oivallus, joka saa adrenaliinin virtaamaan suonissa.

    " 1 Fry aloitti tuotekehityksen yhteistyössä Silverin kanssa. Kun he huomasivat käyttävänsä kehittämiään lappusia toimiston sisäisten viestien kirjoittamiseen, idean koko potentiaali valkeni heille.

"Ajattelin, että emme olleet keksineet vain kirjanmerkkiä", kertoo Fry. "Tämä oli aivan uusi tapa kommunikoida."

  • Kokeile sitä, pidät siitä varmasti

    Fry päätti tehdä 3M-yhtiön päämajasta tuotteensa koelaboratorion.

Hän toimitti kaikille yrityksen työntekijöille uusia itsekiinnittyviä muistilappuja. Työntekijät ihastuivat niihin.

  • 3M toi uuden tuotteen markkinoilla aluksi neljässä kaupungissa tuotenimellä Press 'n Peel. Vastaanotto oli ristiriitainen.

    Boise Blitz

  • The Boise Blitz

    Markkinointiosasto päätti viedä tuotteen suoraan kuluttajien käsiin. Valtava esittelykampanja tunnetaan nimellä Boise Blitz, koska se käynnistettiin Boisen kaupungissa Idahossa, ja se oli suurmenestys. Yhdeksän kymmenestä tuotetta kokeilleista sanoi ostavansa sen.

1980–1986

  • A Star is Born

    Tähti on syntynyt

    Fryn mukaan viestilaput levisivät "kuin virus". "Ne mainostivat aina itse itseään, koska asiakkaat kiinnittivät viestilappuja toisille lähettämiinsä asiakirjoihin, mikä herätti vastaanottajan mielenkiinnon. He tarkastelivat lappua, irrottivat sen ja kokeilivat sitä – ja lähtivät sitten ostamaan itselleen koko paketin."

    Silver kertoo, että kuten monien muidenkin uraauurtavien innovaatioiden kohdalla, kukaan ei uskonut tarvitsevansa heidän tuotettaan ennen kuin kokeili sitä.

  • Keltainen nousee arvoonsa

    Huhtikuun kuudentena Silverin ja Fryn vaatimaton sankari tuli Yhdysvalloissa markkinoille Post-it®-viestilappujen nimellä.

Nyt jo ikoniseksi muodostunut Canary Yellow™ keltainen tuli valituksi sattumalta – naapurilaboratoriossa vain oli saatavilla keltaista ylijäämäpaperia.

  • Lee Iacocca ja muut Fortune 500 -yhtiöiden toimitusjohtajat kirjoittivat ja kertoivat, miten paljon pitivät viestilapuista. Post-it®-viestilaput tulivat markkinoille Kanadassa ja Euroopassa.

  • Korosta tärkeintä

    Fry ylennettiin yhtiön tärkeimpään tekniseen tehtävään, eli päätutkijaksi. "Paras palkintoni", hän sanoi, "on nähdä, miten niin monet ihmiset käyttävät ja arvostavat tuotettani." Markkinoille tuotiin Post-it® Index -teippimerkit, uusi tapa organisoida värikoodeilla, arkistoimalla ja hyödyntämällä hakemistoja.

1987–1996

Pysyvyyttä

Post-it®-viestilaput täyttivät 10 vuotta, ja ne mainittiin monilla vuosikymmenen tärkeimpiä kulutustavaroita esittelevillä listoilla.

  • Post-it®-uentotaululehtiöt tuotiin markkinoille. Aivoriihet eivät ole enää sen jälkeen olleet entisellään.

    Työskenneltyään 3M-yhtiön palveluksessa 28 vuotta ja rekisteröityään nimiinsä yli 22 patenttia Yhdysvalloissa Post-it®-viestilappujen toinen kehittäjä Spencer Silver jäi eläkkeelle.

    Sekä Silver että Fry työskentelivät uransa loppuun saakka 3M-yhtiössä voitettuaan tärkeimmät tutkimuspalkinnot sekä lukuisia muita kansainvälisiä suunnittelupalkintoja.

1997–2003

  • Post-it® Brandin tuotteet Hollywoodissa

    Elokuvassa Blondit luokkakokouksessa päähenkilöt väittävät keksineensä Post-it® viestilaput valmistumisensa jälkeen.

Työpaikoilla tehdyn tutkimuksen mukaan jokainen työntekijä saa päivittäin keskimäärin 11 Post-it® viestilapuille kirjoitettua viestiä.

  • Post-it® viestilappuja myydään yli 100 maassa. Kuuluisaa Post-it® liimaa käytetään edelleen monissa 3M-yhtiön tuotteissa.

    Post-it® Z-Notes viestilaput

  • Tahmeat paikat

    Markkinoille tuotiin Post-it® Super Sticky viestilaput, joiden vahvempi liima tarttuu tavallista paremmin pystysuoriin ja karheisiin pintoihin.

    Yhdessä Sinkkuelämää-televisiosarjan jaksossa Carrien poikaystävä jätti tämän Post-it® viestilapulla.

Vuodesta 2004 tähän päivään

  • Kiinni sinussa

    Post-it® viestilaput täyttivät 25 vuotta.

    Greyn anatomia -televisiosarjan tuotantokauden päätösjaksossa Meredith Grey ja Derek Shepherd kirjoittivat häävalansa Post-it® viestilapuille.

  • Huomiota maailmalla

    Post-it®-viestilappuja on nykyisin saatavilla yli 150 maassa. Erilaisia Post-it®-tuotteita on olemassa yhteensä yli 4 000.

    Silver, joka on nähnyt Post-it®-viestilappuja elokuvissa, pop art -mosaiikeissa ja miljoonien ihmisten arjessa, on ällistynyt. "Se, että ne ovat menestyneet tuotteena ilmiömäisen hyvin, on ylittänyt hurjimmatkin toiveeni."

  • 1 CNN online edition. Torstai 4.4.2013

    3M, Post-it ja Canary Yellow keltainen ovat 3M:n tavaramerkkejä. © 3M 2016


KAIPAATKO VINKKEJÄ & IDEOITA?

Haluan vastaanottaa Post-it®-brändin uutisia ja muuta hyödyllistä tietoa.


3M SIVUSTOT
SEURAA POST-IT® BRANDIA:
3M, Post-it® ja Canary Yellow™ -keltainen ovat 3M:n tavaramerkkejä.
Vaihda aluetta
Suomi - suomi