Smiths Aerospace ei juuri esittelyjä kaipaa: Atlantin kummallakin puolella toimivalla järjestelmä- ja laitteistoyhtiöllä on yli 11 000 työntekijää ympäri maailmaa ja vuositasolla yli 2 miljardin dollarin myyntitulot. Vuonna 1940 perustetun Cheltenhamin-toimipisteen (Iso-Britannia) vastuualueena on erilaisten ilmailualan komponenttien ja järjestelmien, kuten mekaanisten mittalaitteiden, suunnittelu ja valmistus. Smiths Aerospacella tuotantotekniikan insinöörinä toimiva Mark Salisbury kertoo: "Mitä mekaanisiin mittalaitteisiin tulee, emme välttämättä valmista suuria tuotemääriä, mutta toisaalta meillä on tuotannossa noin 35 erilaista mittalaitetta, joista jokaisessa voi olla jopa 200 yksittäistä osaa. Tuotantoaikataulumme on siis erittäin kiireinen." Lisäksi monet komponentit ovat erittäin herkkiä ja vaativat huolellista valmistelua, kuten ruiskutusta ja silkkipainatusta.
Useita vuosia sitten Smiths Aerospace oli jo päättänyt siirtyä trikloorietyleenistä (TCE) ympäristöystävällisempiin HFC-yhdisteisiin, joita ei ole luokiteltu vuonna 2007 voimaan astuneessa liuottimien päästöjä koskevassa direktiivissä karsinogeenisiksi, mutageenisiksi tai lisääntymistoksisiksi aineiksi (CMR-aineet). Vaikka Smiths Aerospace oli tyytyväinen alun perin käyttämäänsä HFC-yhdisteeseen, Ison-Britannian johtavan fluorikemikaalien ja erikoismateriaalien toimittajan Acotan myyntipäällikkö Mark Duggan vakuutti Mark Salisburyn siitä, että 3M:n Novec tekninen neste 72DE voisi tarjota merkittäviä kustannussäästöjä suorituskyvystä tinkimättä. Mark Salisburyn mukaan "Taloudelliselta kannalta Novec-nesteen käyttöön siirtyminen oli ehdottomasti järkevää. Mutta todellinen kysymys olikin: toimisiko se riittävän hyvin?" Tuotetta kokeiltiin tämän jälkeen miltei kahden kuukauden ajan, ja Acota oli koko ajan tiiviisti mukana prosessissa. Päivittäisestä käytöstä pidettiin kirjaa, ja tulokset puhuivat puolestaan...
"Ostohinta on halvempi, minkä lisäksi havaitsimme haihtumisesta tai tuotteen sisään jäävästä nesteestä johtuvan hävikin pienentyneen. Lisäksi neste poistuu tehokkaammin, ja suorituskyky on osoittautunut paremmaksi. Aiemmin osa kokoonpanoista oli esipuhdistettava, mutta Novec-nestettä käytettäessä se ei ole tarpeen, mikä säästää aikaa", kertoo Salisbury.
"Hävikin pieneneminen on hyvä myös ympäristövaikutusten kannalta.”