• Pysy aktiivisena: Puutarhanhoito

    Kvinna som arbetar i trädgården Kvinna som arbetar i trädgården Kvinna som arbetar i trädgården

    Puutarhan hoitoa omaksi parhaaksesi

    Yksinkertaisia vinkkejä, joiden avulla vältät loukkaantumiset antaessasi vihreälle peukalollesi vallan.

    Liikuntaa voi harrastaa muuallakin kuin kuntosalilla – puutarhanhoito on myös hyväksi sinulle. Omien kukkien, vihannesten, puiden ja pensaiden istuttaminen auttaa rentoutumaan ja rasittaa kehoa sopivasti – ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan puutarhanhoito jopa tukee immuunijärjestelmää. Tutkijoiden mukaan puutarhanhoito vetää luiden vahvistamisessa vertoja painonnostolle. Se sopii myös erinomaisesti niveltulehduksesta kärsiville, kunhan siinä noudatetaan muutamaa sääntöä:


    • Kevennä taakkaasi

      Älä kanna paljoa mukanasi ja varmista, että kaikki tarvitsemasi on lähettyvillä. Varmista, että lähellä on vedenlähde ja työkaluvaja. Käytä esiliinaa, jossa on riittävästi taskuja tarvitsemillesi työkaluille. Käytä kärryä tai apuvaunua raskaiden taakkojen, kuten mullan, lannoitteiden jne., kuljettamiseen.


    • Mieti tahtiasi

      Muuta työskentelyasentoasi usein ja kävele välillä. Jos olet väsynyt tai tunnet olosi rasittuneeksi, keskeytä työnteko. Puutarhanhoito lyhyissä pätkissä pitkin viikkoa on hyödyllisempää kuin itsensä rasittaminen liiaksi kerran viikossa.


    • Ota rennosti

      Istuta monivuotisia ja helppohoitoisia kasveja, jotka eivät vaadi jatkuvaa leikkaamista. Vaikka sinulla ei olisi omaa puutarhaa tai et pysty kumartumaan istuttaaksesi kukkia kukkapenkkiin, voit silti hoitaa ruukuissa ja laatikossa olevia kasveja. Muista silti: Puutarhanhoidossa on kyse ilosta, joka syntyy, kun voit seurata omien kasviesi kasvua.