• Niveltulehdus: Pysy liikkeessä

    Äldre par stretchar Äldre par stretchar Äldre par stretchar

    Pysy liikkeessä niveltulehduksesta huolimatta

    Tehokkaita strategioita aktiivisena pysymiseen.

    Niveltulehdus saattaa vaikuttaa muuhunkin kuin niveliin. Kivun lisäksi vaivanasi on väsymys ja voimattomuus. Väsymyksen tunne voi haitata jokapäiväistä elämää. On kuitenkin tapoja, joiden avulla pysyt aktiivisena ja energisenä.


    • Etsi ystävä

      Lenkkikaverin löytäminen – ihmisen tai lemmikin muodossa – voi auttaa sitoutumaan liikkumiseen. Käy ”treffikävelyillä” puolisosi kanssa, vaihda kuulumisia vanhan ystävän kanssa tai lainaa vaikka naapurisi koiraa mukaan kävelylle.


    • Aloita harjoitusohjelmasi kevyesti.

      Voit hyvin aloittaa hitaasti ja siirtyä vähitellen raskaampaan harjoitteluun. Muista: päämääränä ei ole juosta maratonia, vaan tärkeää on pysyä liikkeessä!


    • Vaihtelu virkistää.

      Sama treenirutiini alkaa pitkästyttää, oli sinulla sitten niveltulehdus tai ei. Uusien liikkumistapojen kokeileminen saattaa motivoida sinua jatkamaan liikkumista. Pidätkö kävelemisestä? Vaihtele lenkkireittejäsi. Pidätkö joogasta? Kokeile eri tyylejä, mukaan lukien bikramia, vinyasaa ja palauttavaa joogaa.


    • Tarkkaile ruokavaliotasi.

      Ylipaino tai liikalihavuus saattavat koetella niveliäsi ja hankaloittaa liikunnan harrastamista. On tärkeää syödä hedelmiä, vihanneksia, kokojyvätuotteita ja vähärasvaisia maitotuotteita tasapainoisesti. Kalan tai kalaöljykapseleiden lisääminen ruokavalioosi saattaa auttaa myös – omega-3-rasvahapot vähentävät todistetusti jäykkyyttä ja tulehdusten määrää.


    • Pysy kovana.

      Et tietenkään jaksa olla aktiivinen, kun sinulla on kovia kipuja. Tuki voi auttaa lievittämään niveltulehduksesta johtuvia kipuja tarjoamalla lämpöä, kompressiota ja käyttömukavuutta. Saatavilla on monia erilaisia tuotteita sen mukaan, keskittyvätkö kipusi selkään, polviin, ranteisiin, peukaloihin, nilkkoihin vai kyynärpäihin.


    • Jääkylmää menoa.

      Nivelten kylmähoito voi minimoida tulehduksen vaikutusta ja lievittää kipua, varsinkin jos tulehdus on vasta alkanut. Kylmähoito voi kuitenkin myös aiheuttaa jäykkyyttä kudoksissa, joten niveliä ympäröiviä lihaksia rentouttava lämpöhoito saattaa päivän alussa olla paras vaihtoehto. Illalla tehtävä kylmähoito puolestaan saattaa auttaa minimoimaan päivän aktiviteeteista aiheutuneet tulehdusoireet.


    • Palkitse itsesi.

      Olet ponnistellut kovin pysyäksesi aktiivisena. Sinulla on enemmän energiaa. Olosi on hyvä. Olet ansainnut palkinnon. Menit sitten hierontaan, käsihoitoon, ostoksille tai illalliselle tai hankit vaikka uuden päältä ajettavan ruohonleikkurin, ensimmäisen palkinnon pitää tuntua ylelliseltä. Olet todella ansainnut sen!