• Niveltulehdus: Elä onnellisena

    Äldre par stretchar Äldre par stretchar Äldre par stretchar

    Stressin hallitseminen voi auttaa elämään onnellisena.

    Kuinka hallita stressiä ja elää niveltulehduksen kanssa.

    Flunssa voi viedä voimasi kokonaan. Mutta sen jaksaa, koska sen tietää olevan ohimenevää. Mutta muuttaako se koko elämäsi? Tuskinpa vain. Tässä niveltulehduksen kaltaiset krooniset sairaudet eroavat muista. Se voi vaikuttaa sinuun koko ajan – loppuelämäsi. Se saattaa häiritä elämääsi. Se saattaa synnyttää vihaa tai aiheuttaa masennusta. Se voi jopa muuttaa ulkonäköäsi. Kaikki tämä voi aiheuttaa stressiä – ja stressi voi saada koko kehon voimaan huonosti. Miten siis voit elää niveltulehduksen kanssa ja stressata vähemmän? Tässä muutamia neuvoja.


    • Pysy rauhallisena

      Tutkimusten mukaan meditaatio voi parantaa mieltä, vähentää stressiä ja lievittää kipua. Keskity meditoidessasi elämään hetkessä. Hengitä syvään. Muodosta mielikuvia rentouttavista paikoista tai tilanteista. Voit myös yrittää sisällyttää rauhoittavia tekoja viikoittaiseen aikatauluusi: Soita luotettavalle ystävälle tai käy hänen luonaan, lue terassilla tai mene elokuviin. Ja tunne rajasi – älä rasita itseäsi liikaa! Joinain päivinä kaiken hoitaminen kerralla saattaa tuntua houkuttelevalta, mutta hyvinvointisi kannalta on erittäin tärkeää pitää taukoja. Kuuntele kehoasi. Kohtele itseäsi hyvin ja ymmärtäväisesti. Ota nokoset, jos sinua väsyttää. Opettele sanomaan ”ei”.


    • Muuta elämääsi

      Kun oireesi pahenevat, älä tyydy kärsimään – etsi ratkaisuja. Yksinkertaista elämääsi mahdollisimman paljon. Jos kirjoittaminen sattuu käsiisi, kokeile kannettavallasi ääniohjautuvia ohjelmistoja. Jos lumen kolaaminen tai ruohon leikkaaminen on kivuliasta, palkkaa joku toinen hoitamaan ne. Voit muuttaa elämääsi merkittävästi myös monilla muilla tavoilla. Jos esimerkiksi tupakoit, saattaa stressi tai kipu saada sinut himoitsemaan tupakkaa. Mutta tutkimusten mukaan tupakointi saattaa pahentaa niveltulehdusta ja haitata lääkkeiden tehoamista. Nyt on aika lopettaa, voida paremmin ja aktivoitua. Liikunta voi myös lievittää niin kipua kuin stressiä, parantaa mieltä ja auttaa nivelten liikkuvuudessa. Kokeile voimaharjoitteluita, joogaa, taijia ja/tai fysioterapiaa.


    • Pyydä tukea

      Ota vastaan perheenjäsenten ja ystävien tarjoama apu. Jaa ajatuksesi ja tunteesi läheistesi, terapeutin, tukiryhmän tai lääkärisi kanssa. Saatat oppia uusia keinoja päivittäisen työ- ja kotistressin vähentämiseen ja tapoja käsitellä isompiakin asioita. Tutkimusten mukaan tukiryhmät voivat jopa auttaa lievittämään kipua. Ja hyvä suhde reumatologin kanssa on erittäin tärkeää. Rakenna suhteesta rehellinen. Selkeytä päämääriä ja hoitovaihtoehtoja. Valmistaudu lääkärintapaamisiin: ole järjestelmällinen, tee listoja, valmistele kysymyksiä ja merkitse tapaamiset kalenteriisi. Voit myös kehittää itsestäsi niveltulehdusasiantuntijan – mitä enemmän tiedät itse, sitä paremmin pystyt käsittelemään sairauttasi. Tämä puolestaan voi torjua stressiä. Yhdysvaltalainen Arthritis Foundation on hyvä tiedonlähde: sieltä löytyy tietoa oireista, hoidoista sekä vinkkejä arkielämään, liikuntaan ja ravintoon liittyen.


    • Löydä elämänilo

      Elämän myönteisiin puoliin keskittyminen auttaa ymmärtämään, kuinka ihmeellinen elämäsi oikeasti on, ja saa sinut tuntemaan olosi onnellisemmaksi. Pidä kiinni huumorintajustasi ja näet, kuinka myönteinen asenne voi muuttaa mielentilasi, asenteesi ja todennäköisesti koko päiväsi. Voit jopa harkita vapaaehtoistyöhön ryhtymistä. Harvard Health -tutkimuksen mukaan vapaaehtoistyö voi vähentää stressiä. Muiden auttaminen saa olomme tuntumaan paremmalta, kohottaa itsetuntoa ja yhdistää muihin. Se voi myös saada sinut unohtamaan omat ongelmasi ja lisätä fyysistä aktiivisuuttasi. Muista, että on tärkeää pitää välillä hauskaa ja suunnitella mukavaa tekemistä – mene siis teatteriin, rokkaa kesäkonsertissa tai lähde viikonloppulomalle.