Paneelikiinnitys ja rakennekiinnitys

Paneelien kiinnitys ja rakenteellinen kiinnitys autokorin korjauksessa

  • Aina, kun kokonaisvaltainen hitsaustyö ei ole mahdollisuus tai se ei sovellu auton ei-rakenteelliseen vara-osaan, voit käyttää helppoja 3M:n paneelinkiinnitystekniikoita.

    Kunhan valmistajan ohjeita noudatetaan, tätä tuotetta voidaan käyttää oviverhoilujen, kattoverhoilujen, takaneljännespaneelin ja sivujen kiinnittämiseen. 3M™-paneelinkiinnitysliima on tarkoitettu korjatun ulkopaneelin liimauksen tueksi sekä suojaamaan korjausta ruosteelta. Sille on annettu elinikäinen ruostumistakuu, jos sitä käytetään 3M:n antamien ohjeiden mukaan.

    3M™-paneelinkiinnitysliimaa ei ole tarkoitettu ajoneuvon rakennekomponenttien, kuten pilarien, helmojen tai kehysosien, kiinnittämiseen. Jos ei ole varmuutta, onko jokin osa rakennekomponentti, se tulee hitsata. Käytä rakenteellisten vaurioiden korjaamiseen iskunkestävää 3M™-rakenneliimaa.

Hitsaus vs. liimaus

webLoaded = "false" Loadclientside=No

3M-paneelinkiinnitysliiman käyttö korjauksessa


  • Vaihe 1

    Vaihe 1

    Poista kaikki maali, ruoste ja lika liimattavilta alueilta 3M™ Roloc™ -harjalaikalla tai -puhdistuslaikalla.

  • Vaihe 2

    Vaihe 2

    Suorista kaikki metalli, kiinnitä osa paikalleen väliaikaisesti ja tarkista, että se sopii kunnolla.

  • Vaihe 3

    Vaihe 3

    Puhdista kaikki kiinnitettävät alueet yleiskäyttöisellä 3M™-liimanpuhdistusaineella 08984.

  • Vaihe 4

    Vaihe 4

    Aseta kaksoispatruuna liimaa levityspistooliin. Avaa liimapakkauksen korkki ja tasapainota liima pursottamalla sitä ulos. Kiinnitä ja lukitse sekoitussuutin kaksoispatruunaan.

  • Vaihe 5

    Vaihe 5

    Purista liimavana kaikille liimapinnoille (kaikki paljaat metallipinnat).

    Paneelinkiinnitysliimalla on ruostetta estäviä ominaisuuksia ja se kiinnittää erinomaisesti materiaaleja kuten alumiinia, levypuristusmassaa (SMC), kuituvahvisteista muovia (FRP), terästä ja muita materiaaleja.

  • Vaihe 6

    Vaihe 6

    Levitä liima (muovisella levittimellä tai siveltimellä), jotta saat ruosteelta suojaavan pohjan.

  • Vaihe 7

    Vaihe 7

    Levitä lisäliimavana joko korvaavaan paneeliin tai sisärakenteeseen.

  • Vaihe 8

    Vaihe 8

    Ruiskuta 3M™ 50410 Weld Thru II -pinnoitetta kaikille hitsattaville alueille.

  • Vaihe 9

    Vaihe 9

    Kiinnitä paneeli väliaikaisesti oikealle paikalleen.

  • Vaihe 10

    Vaihe 10

    Tiivistä sauman ulkopuoli liitosreunojen pituudelta tasoittamalla saumasta ulos tullut liima paneelin reunan suuntaisesti.

  • Vaihe 11

    Vaihe 11

    Hitsaa soveltuvat kohdat. Voit aloittaa hitsauksen, kun paneeli on kiinnitetty kiinnittimillä.

  • Vaihe 12

    Ruiskuta neljännespaneelin sisäosaan ja hitsaussaumoihin 3M™ 08901/ 08911 tai 08909/ 08919 -sisäontelovahaa.

  • Vaihe 13

    Vaihe 13

    Kiinnikkeet voidaan poistaa, kun saumaa on käsitelty 23 °C:ssa 4 tuntia. Jos vetoa huomataan, kiinnikkeet on jätettävä paikalleen. Kovettumisaikaa voidaan lyhentää lisäämällä kuumuutta (ei kuitenkaan yli 120 °C:tta 45 minuutin aikana). Anna kovettua 24 tuntia ennen kuin käytät ajoneuvoa.

IRSA – iskunkestävä 3M™-rakenneliima


Aina, kun tarvitset todella lujaa rakenteellista liimaa kiinnittämiseen, IRSA PN07333 on mitä tarvitset. Useat alkuperäisosien valmistajat suosivat sitä, koska se pystyy vastaanottamaan törmäysvoimia. Tätä liimaa voidaan käyttää myös rakenteellisiin osiin. Se kiinnittää erinomaisesti matala- ja korkealujuuksisia teräksiä sekä mitä tahansa alumiinia.

  • Vaihe 1

    Vaihe 1

    Puhdista alue 3M™ VHB™ -pintapuhdistusaineella tai yleiskäyttöisellä 3M™ -liimanpuhdistusaineella 08984. Käytä levitykseen ammattikäyttöön soveltuvaa 3M™-paneeliliimaa 34567 tai 3M™-mikrokuituliinaa.

  • Vaihe 2

    Vaihe 2

    Poista kaikki ruoste, pohjamaali ja maali liimattavilta, hitsattavilta tai niitattavilta alueilta 3M Roloc™ -hiomalaikalla (karkeusaste 80) tai karkealla Scotch-Brite™ -hiomanauhalla tai pinnan entisöintilaikalla. Liimaa vain puhdasta, ruosteetonta ja paljasta metallia.

    Sovita kaikkia osia, mukaan lukien niittejä tai kiinnittimiä, yhteen ja varmista, että laippojen välit ovat mahdollisimman pienet, jotta liimaliitoksesta tulee yhtenäinen.

  • Vaihe 3

    Vaihe 3

    Irrota osa ajoneuvosta.

    • Kaikille MIG-hitsattaville alueille on levitettävä 3M™ Weld-Thru II -pohjustetta (PN50410) tölkin ohjeiden mukaisesti. MIG-hitsattaville alueille ei saa levittää liimaa.
    • Alueille, jotka hitsataan puristustyyppisellä vastuspistehitsausmenetelmällä, on levitettävä 3M™:n iskunkestävää rakenneliimaa (PN07333). Näille alueille ei saa levittää Weld-Thru-pohjustetta.
    • Niitattaville alueille on levitettävä iskunkestävää 3M™-rakenneliimaa (PN07333). Näille alueille ei saa levittää Weld-Thru-pohjustetta.
  • Vaihe 4

    Vaihe 4

    Aseta liimapatruuna levityspistooliin, avaa patruuna ja tasaa se annostelemalla tuotetta juuri sen verran, että aukossa on molempia komponentteja A ja B. Kiinnitä 3M-sekoitussuutin patruunaan ja lukitse se paikalleen patruunan kiinteällä lukitusrenkaalla. Annostele pieni määrä ainetta sekoitussuuttimen läpi tilapäiselle alustalle ja hävitä se.

  • Vaihe 5

    Vaihe 5

    Purista liimavana liitettävien kappaleiden kaikille paljaille metallipinnoille. Levitä liima muovisella levittimettä tai liimasiveltimellä siten, että se peittää paljaat metallipinnat kokonaan.

  • Vaihe 6

    Vaihe 6

    Levitä halkaisijaltaan 3–6 mm:n kokoinen liimavana YHTEEN osaan keskelle laippaa (tai alkuperäisen valmistajan korinkorjausoppaan mukaisesti). Leveisiin laippoihin tai laippoihin, joissa on pieniä aukkoja, voidaan tarvita suurempi liimavana. Levitä liimaa riittävästi, jotta se täyttää kaikki aukot ja tulee ulos laipan saumasta merkkinä siitä, että liitos on täysin tiivistetty.

  • Vaihe 7

    Purista tai kiinnitä osat yhteen alkuperäisen valmistajan suosittelemilla kiinnitysjärjestelmillä. Tiivistä sauman ulkopuoli liitosreunojen pituudelta tasoittamalla saumasta ulos tullut liima.

  • Vaihe 8

    Vaihe 8

    Hitsaa alueet puristustyyppisellä vastuspistehitsausmenetelmällä, kun liima ei ole vielä kovettunut. ÄLÄ yritä MIG-hitsata liiman läpi. Kiinnitä niitit tai muut kiinnittimet, kun liima ei ole vielä kovettunut, eli yleensä kahden tunnin sisällä liiman levityksestä.
     

    • VAROITUS:Liima voi olla tulenarkaa. MIG-hitsaus on tehtävä vähintään 50 mm:n päässä liimasta. Hitsattaessa on aina pidettävä asianmukaista palonsammutinta ulottuvilla ja tarkkailtava, onko savua tai liekkejä havaittavissa.
    • Kovettumattoman liiman läpi voidaan hitsata puristustyyppisellä vastuspistehitsausmenetelmällä.
  • Vaihe 9

    Vaihe 9

    Suihkuta koloihin ja mahdollisiin hitsattuihin saumoihin kullankeltaista tai läpinäkyvää 3M™-sisäontelovahaa.

  • Vaihe 10

    Vaihe 10

    Jos osat vain liimataan yhteen, kiinnitysjärjestelmä voidaan irrottaa kahdeksan tunnin kuluttua lämpötilan ollessa 23 °C.

      

    • Jos lämpötila on alle 23 °C tai jos osaan/liitokseen kohdistuu jännitettä, osia on pidettävä kiinnitettyinä yhteen pidempään.
    • Kovettumisaikaa voidaan lyhentää lämmittämällä (enintään 80 °C puolen tunnin ajan), jos lämmitystä käytetään kahden tunnin sisällä liiman levittämisestä.
    • Kiinnitysjärjestelmä voidaan poistaa välittömästi osista, joissa käytetään niittejä tai puristustyyppistä vastuspistehitsausta.

     

Odota 24 tuntia lämpötilan ollessa vähintään 23 °C ennen kuin käytät ajoneuvoa.

  • Uutiset

  • Lisätietoa

  • Ostopaikat

  • Yhteystiedot


3M SIVUSTOT
bCom
Seuraa meitä
Vaihda aluetta
Suomi - suomalainen